Виховна робота

Всі цікавинки з виховної роботи ви можете переглянути на іншому моєму блозі

Адреса Блогу заступника директора з виховної роботи:
https://zavychvr.blogspot.com




Відкритий виховний захід для учнів 6 класу
28.11.2013 р.

Класний керівник: Ржевська І. І.

Тема: Дитяча країна творчості
Мета: • розширити й поглибити знання учнів про значення творчості у їхньому житті;
• формувати в учнів інтерес до захоплень та вмінь талановитих учнів; • виховувати в них повагу до нахилів та здібностей інших.

Хід роботи:
Гасло: творча родина = талановита дитина
І. Організаційна частина
Звучить фонограма. Назарія Яремчука «Родина, родина»
На столі хліб, сіль на вишитому рушнику.
ІІ. Вступна частина
Учитель: Доброго дня дорогі гості, шановні колеги!
Добрий день шановна родино!
Я таки не помилилася, коли сказала, родина, бо гадаю, що сьогоднішнє свято «Дитяча країна творчості» - це єднання нас у велику, теплу, щиру родину.
Сім’я, мов сонечко, зігріває людину від її народження до кінця днів. Вона є осередком тепла і любові для дитини, дає їй перші уявлення про доброту, культуру поведінки, моральність. Тому так важливо, щоб у родині панували злагода, повага до всіх її членів. І саме родина, родинні стосунки, виховна роль родини усе це покладено в основу формування творчої дитини.
Адже творча родина = талановита дитина. Це гасло нашого заходу.
Наш захід присвячений Всесвітньому дню дітей – 20 листопада та року дитячої творчості в Україні.
ІІІ. Основна частина
Вихід ведучих:
Юля: Дорогі гості, ми з вами розпочинаємо подорож до дуже цікавої дитячої країни – Творчості.
Настя: Юлю, напевно всім хочеться якнайшвидше познайомитися з талановитими родинами, які проживають у нашій «Дитячій країні творчості», отож закріпіть свої ремені безпеки, ми вирушаємо.
Юля: Перша наша зупинка – це багатодітна родина Іщук.
Запрошуємо розповісти про свою родину Ганну Іщук
«Візитка»
Настя: Як бачимо ця родина напрочуд талановита у багатьох напрямках, але найбільше вони полюбляють готувати та співати, саме тому зараз для вас звучить пісня «Ой мій милий вареничків хоче» у виконанні Іщук Ганни та Валерія Макуха.
Юля: Як ви вже здогадались, наступна зупинка – сімя Макух, у якій прищеплюється любов до праці та спорту.
Настя: Вишитий рушник був відомий і шанований здавна. Рушник – творіння талановитих рук українок. Рушник – символ єдності сім’ї, любові до рідної землі, до матусі, символ працелюбності. Отож, наступна зупинка: родина Відяпиних у якій матуся робить красу своїми руками.
«Візитка» Демонстрація робіт
Вірш (Мельникова Анастасія та Нестеренко Єгор)
Сьогодні великий скандал учинився!Кричав чоловік: «Боже, як я втомився!По хаті розкидані нитки твої,За компом сидиш ти і ночі і дні,Нашвидкоруч ти готуєш меню,Чи довго терпітиму цю маячню! »Ох, як би хотілось йому відказати:-Коханий, без цього мені не прожити!Ох, як би хотілось йому пояснити:Про душу тонку, про потребу творити!Ох, як би хотілось ... розправити крила!Встаю і кажу: «Зараз зроблю все, милий».
Які ж талановиті наші діти!
Всі солов’ї на світі програють!
Їх ніжні співи можуть оживити,
Вони у рай прямісінько несуть.
А як же ллються їхні голосочки, 
І будять найщиріші почуття.
Немов жвавенькі весняні струмочки
Пробуджують живе все до життя.
Які ж чудові і співочі діти, 
В тих голосочках стільки є краси!
Милуєшся і, ніде правди діти, —
Це неземні, космічні голоси.
Їх слухаєш — до серця пробирає,
Чарує душу дивовижний спів...
То ж хай над ними ясне сонце сяє,
Щоб, поки й світ, дитячий голос жив


Настя: Вітайте родину Мельникових (візитка)
Юля: Зустрічаймо родину Нестеренко
Візитка
Вірш
Настя: На черзі, родина – Канцуренка Євгена.
Візитка
Юля: Мати й батько – найрідніші, найближчі кожному з нас люди. Вони нам дарують життя. Вони вчать правил життя між людей, вкладають у наші вуста добрі слова. І перше слово, що вимовляє дитина – це слово МАМА.

Настя: Мама – це сонячне слово, бо мати зігріває, голубить, як тепле ласкаве сонячне проміння. Мати – берегиня роду, мови і пісні. Це вона, співаючи колискову, прищеплює дитині любов до рідного слова, до світу добра, краси і справедливості. Наступна зупинка – родина Бєсєдіна Ростислава
Візитка (Легенда) (вишивка мамина)
Материнська любов
В однієї вдови був син-одинак, гарний-ненаглядний, стрункий і кремезний, як дуб. Мати тяжко працювала з ранку до ночі, але щоранку по краплинці збирала росу для умивання сина, а по ночах її натруджені рученьки найтонкішим шовком вишивали йому сорочки. Хотілося матері, щоб син був найкращим і найвродливішим.
Виріс одинак. Став гарним і дужим, красень на все село. Невдовзі одружився з дівчиною небаченої краси. Привів дівчину до рідної хати. Мати не знала як догодити невістці, а невістка не злюбила свекруху. Дивилася на неї з ненавистю, сварила без причини, шкодувала куска хліба.
Тому свекруха переселилася в сарай, голодувала. Але це не заспокоїло жорстоку невістку. Каже вона чоловіку:
— Якщо я дорога тобі і ти мене кохаєш і щоб я жила з тобою, вбий матір, вийми з грудей серце і спали його.
Зачарувала дружина чоловіка своєю вродою, тому й не здригнулася його душа від таких страшних слів. Пішов син до матері і каже:
— Моя дружина наказала мені вбити вас, а якщо я не послухаю, то залишить мене. Мені ж без неї життя не життя. Що мені робити, мамо?
Гірко заплакала мати і відповіла:
— Вчини так, сину, як велить тобі твоє серце.
Пішов син з матір’ю до лісу, назбирав сухого хмизу, розпалив вогнище. Убив матір. Вирвав з її грудей трепетливе серце і кинув його на жар. Враз вогнище запалало червоним сяйвом, спалахнули високо язики полум’я. син стояв, як укопаний, дивлячись як палає материне серце. Ні жалю, ні страху, каяття не відчув. Та ось відскочила жаринка в обличчя і боляче обпекла його. Скрикнув син. Закрив долонею обпечене місце. Від цього крику стрепенулося материнське серце, яке ще палало на вогні і промовило:
— Синочку, зірви подорожник, він росте біля твоїх ніг і приклади до обличчя. До листка приклади моє обгоріле серце. Якщо біль вщухне, поклади його у вогонь.
Від цих слів син позбувся чарів своєї дружини, заридав, схопив ще гаряче материне серце, уклав його в розкраяні груди, обливаючи пекучими сльозами.
Зрозумів, що ніхто й ніколи не любив і не любитиме його так віддано і гаряче, як рідна мати. А любов матері була такою величною, невичерпною, що серце ожило, а рана зразу ж загоїлась під сльозами найріднішої людини.
Підвелася мати, притулила голову сина до грудей. Тож і кажуть у народі: «Материнська любов — свята і безмежна!»

Юля: Вас вітає родина - Гуляєвої Катерини.
Візитка (Вірш Павла Глазового)
Гарна була мама у дівульки Рити:
Не навчила доню навіть суп зварити.
Чистячи картоплю, патраючи кури
Можна зіпсувати к бісу манікюри.
У неділю вранці вийшла заміж Рита
І тоді узялась перший суп варити.
У каструлю курку поклала з кишками,
Вкинула картоплю разом з лушпайками.
У неділю вранці мама Риту била:
Ой, нащо ти , доню, Гриця отруїла!
Настя: Слово має родина Абдулаєва Олександра
Учитель: Луначарський писав: «Щоб людина могла слухом і зором сприймати красиве, вона має сама навчитися творити». Саме на нашій виставці представлені власноручні вироби наших родин, які створюють красу і затишок у їхніх оселях.
А поряд лежать і сімейні фотоальбоми, в яких фотокартки рідних, близьких та знайомих. Дехто заносить пам’ятні імена, записи про події, які зафіксовані на них. Дозвольте запросити родину Гламаздіна Артема.
І дивлячись на ці родинні багаті  реліквії, скарби, ще раз переконуємось, що українські родини дуже талановиті, вони зігрівають нас маминою піснею, батьковим напуттям, дідусевими казками, бабусиними вишиванками, незрадливістю рідного слова.

Настя: Вітайте родину Голімбієвської Юлії
Танок
Учитель: У народі кажуть: «Батько в сім’ї голова». Справді, батько – господар у домі. Його роль в сім’ї неоціненна. Він суворий і вимогливий, його любов до дітей стримана і врівноважена.
Вас вітає родина Кондріна Олександра Візитка
Вірш
Батько любий, тату милий,
Нинішньої днини ти від нас прийми щиренький
Дар на ці гостини.
Цей дарунок – тепле слово, щире побажання.
Щоб прожив багато літ, не зазнав страждання.
Щоб усе тобі вдалося, щастя не минало.
Щоб твоє велике серце смутку не зазнало.
Цих скарбів у мене є чимало, і коли до них я доторкнусь,
Рідних рук тепло я відчуваю. Сила в них якась магічна є,
Сила ця мене оберігає від негод, енергію дає.
Пісня «Таточко татусю»
Юля: Наступна зупинка, родина Хильчука Юрія з Новоселівки

Настя: Вітайте родину Попюка Олексія
Юля: До вашої уваги талановита родина - Хоніної Анастасії
Візитка
Відео
Сюрпиз
IV. Заключна частина

Наша подорож добігла кінця, що ж дякуємо всім. Сьогодні завдяки нашим сім’ям ми не лише гарно відпочили, але й сотні раз переконалися в тому, що творча родина = талановита дитина

Настя: Ми готували вам сюрприз старанно і завзято.
Спасибі вам, що ви прийшли на це свято.
Спасибі вам за те, що ви веселі та привітні!
Спасибі вам за те, що ви…  Ви просто є на світі!
Юля: Хай Бог охороняє вас від злого, хай світить сонце і колосяться жита,
Щоб були ви щасливі і здорові на многії, многії літа.
Щоб родила щедро нива, щоб у хаті все, як слід,
Щоб довіку був щасливий український славний рід!
(Фінальна пісня всіх «А у нас талановитий клас»)


Як перетворити звичну виховну годину на інтерактивне заняття: дидактичні аспекти
Розробник тренінгу: к.п.н., доцент Інна Осадченко
Класоводу завжди хочеться, щоб його виховна година, в основу якої закладено обговорення ключових якостей доброчинної поведінки людини, не перетворювалася на нудне читання моральних проповідей. Утримати дитячу увагу у процесі її проведення дуже важко: навіть учні початкових класів розуміють, що на виховних годинах не ставлять оцінок, і вбачають головне завдання – дочекатися дзвінка. Перетворити звичну виховну годину на цікаве, захоплююче проведення часу допоможуть інтерактивні технології.
Насамперед, потрібно наголосити на умовах, дотримання яких гарантуватиме ефективність проведення виховних годин інтерактивного характеру:
Виховна година інтерактивного характеру матиме наступну структуру:
І. Мотивація. Технологія загальногрупового обговорення „Мікрофон” та прийом „Незакінчені речення”.
На цьому етапі, створюючи проблемну ситуацію та завдяки прийому „Незакінчене речення”, ми з’ясовуємо рівень обізнаності учнів щодо даної теми заняття.
ІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів. Комунікативна вправа „Очікування”.
ІІІ. Надання необхідної інформації. 
На цьому етапі вчитель надає учням необхідну початкову інформацію щодо теми заняття (словникова робота; хвилинка ерудиції).
ІV. Виховна розповідь (оповідання, нарис тощо).
Ключовий момент заняття. Від доцільності обраного матеріалу залежить подальший хід роботи. Обов’язкова вимога до словесного матеріалу, який заздалегідь готує вчитель – невеликий обсяг з дотриманням принципу доступності.
V. Інтерактивні вправи за змістом виховної розповіді. 
VІ. Рефлексія. Технологія „Мікрофон” та прийом „Незакінчені речення”.
На прикладі поданої нижче виховної години можна розробити будь-яку іншу, адаптуючи тематичне співвідношення. Проводити її можна для учнів як 1-го, так і 4-го класу.

Тема: „Вихованість”

Очікувані результати.
Після цього заняття учні зможуть:
•  визначати, у яких випадках людину можна назвати вихованою;
•  аналізувати життєві ситуації та робити із них висновки;
•  дотримуватися певних правил доброчинної поведінки.
Обладнання:
імпровізований мікрофон; кафедра (трибуна, зовнішня коробка телевізора без екрану); аркуші паперу для індивідуальної та колективної роботи; бейджики із написами „промовник” („оратор”, „речник”, „доповідач”), „секретар”, „спікер” („головуючий”, „керівник”), „посередник”, „журналіст”, „критик”, „адвокат”, „депутат”, „науковець”, „філософ”, „експерт”; таблички із іменами учнів та назвами їхніх посад; мовленнєві опори, написані на окремих великих аркушах, щоб можна було прикріпити біля дошки, або ж на картках, окремо у кожного учня: „Я думаю…”, „На мій погляд…”, „Я вважаю…”, „На мою думку…”, „Я гадаю…”, „Я зрозумів, що…”, „Я прийшов до висновку про те, що…”, „Ми обговорили і записали так…”, „Ми вирішили записати так…”; плакати із написами „Так”, „Ні”, „Не знаю”, які прикріплені у різних кутках класу; картка із переліком ролей для виконання у малих групах (для кожної групи окремо).
Примітка:
перелік обладнання подається у сумарній кількості. Вчитель добирає обладнання відповідно до запланованого ходу заняття.
Хід заняття
І. Мотивація.
1. Вступне слово вчителя:
– Сьогодні, йдучи на роботу, почула, як свого сина мама випроводжала до школи такими словами „Будь вихованим!”
2. Прийом „Незакінчені речення”:
– За 20 сек. продовжте, будь ласка, речення, що написане на дошці: „Вихованою можна назвати людину, яка…”
Варіанти учнівських відповідей: „… завжди вітається”, „… не обдурює інших”, „… ділиться усім”, „… не б’ється” і т. п.
ІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів виховної години (написано на дошці):
– Отож, сьогодні тема нашої заняття: „Вихованість”. Подумайте півхвилини і продовжте речення, записане на дошці: „Від сьогоднішнього заняття я очікую…”
Варіанти учнівських відповідей: „…з’ясувати, у яких випадках людину можна назвати вихованою; … чи можна вважати людину вихованою чи (не вихованою) лише за один окремий вчинок”.
ІІІ. Надання необхідної інформації.
Словникова робота. Тлумачення слова „вихований”, користуючись словниками.
Примітка:
якщо у наявності доступна кількість тлумачних словників, то учні самостійно з’ясовують значення слова, якщо ні, то вчитель записує тлумачення слова на дошці.
ІV. Читання та первинний аналіз змісту виховної розповіді. 
1. Читання розповіді. Завдання:
– Прослухайте історію про хлопчика Юрчика та скажіть: чи можна назвати його у цій ситуації вихованим?
Апельсин
Вулицею йшла бабуся. Апельсини в сумці несла. Ішла – несла. Ішла – несла. І раптом… спіткнулася і апельсини розсипалися…
Добре, що саме восьмирічний хлопчик Юрчик нагодився: підтримав бабусю, допоміг зібрати з апельсини. Звісно ж, гостинець за це одержав – жовтогарячий духмяний фрукт. Аж слинка в Юрчика потекла. Тільки зайшов за ріг, а тут товариш його Кеша біжить.
– Ого, – отакенський великий апельсин! Може, почастуєш?
– Почастую, – охоче відповів Юрчик, – але не тебе, а свою сестричку.
– Молодець, Юро! – похвалив його Кеша і побіг собі далі.
З’їв Юрчик апельсин…
Додому прийшов – похвалився, як бабусю підтримав, як апельсин за те одержав.
– А де ж той апельсин? – запитала шестирічна сестричка Юлечка.
– Апельсин? З другом Кешею поділився. Йому половина і мені половина. Як у пісні співається. – відповів Юрчик.
– Молодець, Юро! – похвалила його сестричка і від радості навіть у долоньки заплескала.
„Ще б пак не молодець, – подумав про себе Юрчик, – як ловко викрутився!”
Та весело йому не стало. Швидше нуднувато: і апельсин був завеликий, і ще щось „гризло”…
За Валерієм Левановським
2. Репродуктивні запитання для первинного обговорення змісту розповіді (вибрати із переліку):
– Чи зрозуміла вам пригода, про яку я розповіла? Що трапилося із бабусею? Як допоміг їй Юрчик? Про що Кеша попросив Юрчика? Що відповів Юрчик другові? Про що хлопчик розповів сестричці Юлечці? Що найбільше зацікавило Юлечку? Що Юрчик відповів сестричці? Що відчув Юра після розмови із сестричкою?
Примітка:
знаючи загальний рівень знань, умінь та навичок учнів свого класу, вчитель може не ставити за змістом розповіді запитань репродуктивного характеру. 
V. Інтерактивні вправи за змістом виховного оповідання.
І частина. 
Примітка:далі подаються різні варіанти ходу першої частини. На практиці потрібно обрати будь-який лише один із варіантів.
Варіант І. „Один – два – чотири – усі разом” (технологія кооперативного навчання).
1. Завдання учням:
– За 2 хв. продумайте та індивідуально, не заглядаючи на аркуші паперу до сусіда, письмово дайте відповідь на запитання, написане на дошці: „Хлопчик Юрчик не вихований, адже …” та „Хлопчик Юрчик вихований, бо …”. Дописуєте лише один приклад до кожного речення.
Примітка:
у першому класі учні продовжують одне із речень і не записують його. 
2. Об’єднання учнів у пари. Завдання:
– За 2 хв. обговоріть один з одним свої варіанти відповіді. Ви обов’язково маєте дійти згоди у процесі обговорення і залишити по одному (спільному на двох) продовженню кожного речення.
3. Об’єднання учнів у четвірки. Завдання:
– Обговоріть (за 2 хв.) свої продовження речень. Ви знову обов’язково маєте дійти згоди у процесі обговорення і залишити по одному (спільному на чотирьох) варіанту відповіді.
4. Залежно від кількості учнів у класі можна об’єднати четвірки у більші групи або ж одразу перейти до колективного обговорення. Завдання для колективного обговорення:
– Кожна четвірка (більша група) обирає „речника” („промовника”, „оратора”), який повідомить спільну думку групи, та ”секретаря”, який запише обране продовження речення на дошці. Усно аргументуйте свої записи.
Варіанти учнівських відповідей: „Хлопчик Юрчик не вихований, адже набрехав другові… не поділився із сестричкою…” та „Хлопчик Юрчик вихований, бо допоміг бабусі… йому стало совісно…”.
5. Рефлексія. Запитання:
– Що вам найбільше сподобалося у цій вправі? Чому?
– Хто не погоджується із записами, зробленими на дошці?
Варіант ІІ. Карусель (варіант кооперативного навчання).
Примітка:
виконується лише у тих класах, де можна меблі поставити колом, або ж учні можуть вільно рухатися по периметру традиційно поставлених парт.
1. Підготовка класної кімнати до роботи: розставляння стільців для учнів у два кола. Учні, які сидять у внутрішньому колі, розташуються спиною до центру, а в зовнішньому – обличчям, тобто кожен сидітиме напроти іншого. Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє – рухливе.
– За 2 хв. продумайте та індивідуально, не заглядаючи на аркуші паперу до сусіда, письмово дайте відповідь:
•  ті, що сидять у внутрішньому колі, на запитання, написане на дошці: „Хлопчик Юрчик не вихований, адже …”;
•  ті, що сидять у внутрішньому колі – „Хлопчик Юрчик вихований, бо …”.
– Дописуєте лише один приклад до кожного речення. Якщо дозволить час, то аргументуйте свої записи.
2. Обмін думками учнів у перших парах. Запис на аркушах усього, що сказала „протилежна сторона”.
3. За сигналом учителя всі учні пересуваються на один стілець вправо і опиняються перед новим партнером. Мета – пройти все коло, виконуючи те саме завдання, але уже із додатковими коментарями (аргументами).
4. Рефлексія:
– Що вам найбільше сподобалося у цій вправі? Чому?
– Вам довелося відстоювати ту думку, яку я запропонувала. Хто не погоджувався із даними твердженнями? Чому?
Варіант ІІІ. Робота у малих групах (технологія кооперативного навчання).
1. Об’єднання учнів у групи (від трьох до п’яти учнів у кожній).
Примітка:
у процесі такого об’єднання не намагатися силоміць згрупувати учнів на сильні та слабкі групи, навісити будь-які „ярлики”. 
2. Повідомлення (нагадування) учням про ролі, які вони повинні розподілити між собою, маючи бейджики із відповідними написами:
◦ Спікер, головуючий (керівник групи):
–  зачитує завдання групі;
–  організовує порядок виконання;
–  пропонує учасникам групи висловитися по черзі;
–  заохочує групу до роботи;
–  підбиває підсумки роботи;
–  визначає доповідача.
◦ Секретар:
–  веде записи результатів роботи групи;
–  запис веде коротко і розбірливо;
–  як член групи, повинен бути готовий висловити думки групи при підбитті підсумків чи допомогти доповідачу.
◦ Посередник:
–  стежить за часом;
–  заохочує групу до роботи.
◦ Доповідач:
–  чітко висловлює думку групи;
–  доповідає про результати роботи групи.
3. Завдання групам:
– За 2 хв. продумайте та письмово дайте відповідь на запитання, написані на дошці: „Хлопчик Юрчик не вихований, адже …”, „Хлопчик Юрчик вихований, бо …”. Дописуєте лише два приклади до кожного речення. Аргументуйте свої записи.
Примітка: завдання можна по одному розподілити між групами на встановлення протилежних думок. Вчитель стежить за часом, рівноправністю і рівнозначністю роботи кожного члена групи, пропонує допомогу.
4. Слухання результатів обговорення.
5. Рефлексія:
– Чи сподобалось вам працювати у групах?
– Чого ви навчилися?
Варіант ІV. Технології ситуативного моделювання.
Варіант ІV. 1. Розігрування ситуації за ролями („Рольова гра”, „Програвання сценки”, „Драматизація”).
1. Спільно з учнями визначення кількості учасників (Юрчик, бабуся, Кеша, Юлечка, ведучий, спостерігачі-експерти).
Примітка:
у відповідності із кількістю учнів класу можна зробити кілька таких груп.
2. Обдумування учнями своїх ролей.
Примітка:
можливо, діти захочуть змінити хід подій і творчо розігруватимуть ситуацію. За таких обставин учитель повинен діяти виважено, не пригнічуючи учнівське прагнення до творчості та правильності вирішення проблем.
3. Тренування у групах.
4. Інсценування групами ситуації „Апельсин”.
5. Висловлення думок спостерігачів-експертів.
6. Рефлексія:
– Як ви себе почували у тій чи іншій ролі?
– Що сподобалося вам під час гри, а що – ні?
– Яку іншу лінію поведінки можна було б вибрати?
– Яким чином це розігрування вплине на ваші подальші дії у житті?
Варіант ІV. 2. „Громадські слухання”.
Громадські слухання проводяться органами законодавчої влади (такими, як Верховна Рада, різні комісії державного рівня, міські ради) для того, щоб з’ясувати суспільну думку.
1. Підготовка у передній частині класної кімнати столу для учнів-„законодавців”, столу для секретаря і столу чи кафедри (мікрофона, трибуни, зовнішньої коробки телевізора без екрану) для доповідачів.
2. Підготовка окремої таблички із іменами учнів та назвами їхніх посад, щоб розставити на столах.
3. Пояснення ролей:
◦ Законодавці,
які будуть проводити слухання, оголошувати виступи доповідачів і приймати рішення. Один із законодавців обирається головою. За бажанням учнів „головуючого” може у певних випадках замінити „журналіст”, який у формі інтерв’ю надаватиме слово доповідачам.
◦ Групи з особливим інтересами (кілька груп по 2-5 осіб), які будуть викладати свою точку зору. Кожна група вибере свого представника-доповідача. Можна створити окремі групи „депутатів”, „журналістів”, „науковців”, „філософів”, „експертів”, „критиків”, „адвокатів” і т. п.
◦ „Секретар”,
який записуватиме пропозиції, рішення груп. За бажанням учнів „секретаря” зможе замінити „журналіст”.
◦ Відповідальний за часовий регламент, який стежитиме за дотриманням часових параметрів виступів.
4. Пояснення порядку організації громадських слухань (можна роздати учням їхні обов’язки, написані на папері):
–  головуючий відкриватиме слухання, повідомлятиме завдання громадських слухань, порядок виступів та їх регламент (не більше 1 хв.);
–  оголошений доповідач викладатиме свою позицію протягом встановленого часу і відповідатиме на запитання присутніх;
–  члени групи можуть допомагати доповідачу.
5. Роздати кожному учневі картки-мовленнєві опори:
Опорні картки для розвитку зв’язного мовлення
Депутат
Депутат … від фракції (партії)…
Шановні (вельмишановні, поважні) панове (присутні)…
Сьогодні ми будемо розглядати дуже важливе питання…
Отож, щоб вирішити це питання  (проблему) на державному рівні, нам вкрай (терміново) потрібно (необхідно)…
За браком часу закінчую свій виступ… (У мене все).
Дякую за увагу.
Філософ, науковець, експерт
Доброго дня, шановні (вельмишановні, високоповажні)… присутні (гості, колеги)…
Сьогодні ми з Вами будемо обговорювати питання (проблему)…
Ми знаємо, що…
Головна проблема полягає у тому, що…
Отже (отож)…
Ви слухали…
Журналіст
Шановні глядачі! Сьогодні ми ведемо розмову з …
Скажіть (розкажіть; поділіться з нами; висловіть свою думку з приводу), будь ласка,…
Щиро дякуємо за розмову! До нових зустрічей.
Інтерв’ю підготував журналіст… для телекомпанії…
Критик
Я – критик…
Я критикую… тому, що…
Вважаю, що так чинити не можна, адже..
Він повівся неправильно, бо…
Я осуджую його за…
Так робити соромно через те, що…
Адвокат
Я – адвокат…
Я захищаю… тому, що…
Вважаю, що він просто помилився, адже…
Він повівся неправильно через те, що…
Зрозумійте його, бо…
Його можна пробачити, бо…
6. Пояснення завдання громадського слухання:
– За 2 хв. продумайте та письмово дайте відповідь на запитання, написані на дошці: „Хлопчик Юрчик не вихований, адже …”, „Хлопчик Юрчик вихований, бо …”. Дописуєте лише два приклади до кожного речення. Усно аргументуйте свої записи.
7. Підготовка учнів до громадських слухань.
8. Громадські слухання.
9. Оголошення рішення групою „законодавців”.
10. Рефлексія:
– Чи сподобалася вам ця вправа? Чим саме?
– Які висновки ви для себе зробили?
ІІ частина. Метод „Займи позицію”.
1. Завдання:
– Дайте відповідь на запитання, яке написане на дошці: „Ви особисто вважаєте хлопчика Юрчика вихованим?” Якщо так, станьте у класі біля плаката із написом „Так”, далі, відповідно, біля плакатів „Ні”, „Не знаю”.
2. Підготовка учнів (самостійно або у групі) до обґрунтування своєї позиції, чому саме її вони обрали та пояснення (індивідуально чи представниками кожної групи), використовуючи мовленнєві опори для побудови аргументів.
3. Вислуховування позицій та аргументів інших.
Варіанти учнівських відповідей: „Хлопчик Юрчик вихований, адже бабусі допоміг, із сестричкою хотів поділитися, просто не втримався, маючи у руках апельсина. Це така спокуса для дитини! Потім його „гризла” совість”; „Хлопчик Юрчик не вихований, бо не поділився ні з другом, ні із сестричкою, набрехав”; „Не знаю чи вихований хлопчик Юрчик тому, що він одночасно робив і виховані, і невиховані вчинки”.
4. Якщо після обговорення цього питання хтось із учнів змінить свою позицію, треба йому запропонувати стати біля відповідного плаката та пояснити, чому змінилася думка.
5. Рефлексія.
– Чим сподобалася вам ця вправа?
– Чому ми не продовжували на занятті лише речення „Хлопчик Юрчик не вихований… „? Чому говорили про вихованість Юрчика?
Варіанти учнівських відповідей: „… осудити легше, ніж захистити; … кожна людина може помилитися; … не можна людину вважати не вихованою лише за один вчинок”.
VІ. Рефлексія. Технологія „Мікрофон” та прийом „Незакінчені речення”.
– Продовжте речення, записані на дошці: „Сьогодні на занятті я зрозумів…”, „Людину можна назвати вихованою, якщо вона…”
Як показали спостереження, учні стовідсотково віддають перевагу інтерактивним виховним годинам. 96,8% студентів Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини у період проходження педагогічної практики підготували та ефективно провели саме інтерактивні виховні години (проаналізовано роботу 256 студентів) розробили та провели.
Список використаних джерел
Інтерактивні технології навчання/ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко, Г.І.Коберник та ін. – К.: Наук. світ, 2004. – 85 с. Навчання в дії: Як організувати підготовку вчителів до застосування інтерактивних технологій навчання: Метод. посіб./ А.Панченко, О.Пометун, Т.Ремех. – К.: А.П.Н., 2003. – 72 с. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посіб./ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. За ред. О.І.Пометун. – К.: Вид-во А.С.К., 2004. – 192 с.



Бесіда на тему: «Діти: злочин і кара»

6 клас 15.11.2013 р.
Кл. кер. Ржевська І. І.


Мета: розширювати знання учнів про негативний вплив шкідливих звичок на здоров’я дітей; виховувати позитивне ставлення до людської гідності, краси та добра.

Бесіда
Сьогоднішню годину спілкування я хочу розпочати словами відомого філософа Демокріта: Не кажи і не роби нічого поганого, Навіть тоді, коли ти наодинці з собою. Учись надто більше соромитись самого себе, ніж інших. Закон можна вважати якісним тоді, Коли смисл його є точним, Якщо він формує чесноти у громадян.
Вступне слово вчителя. Злочин і кара – досить актуальна тема.
У вашому віці ви повинні знати, які права дає вам закон, як слід діяти в тих чи інших випадках. Гете писав: «Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя». Давайте й ми спробуємо розгледіти себе у дзеркалі своїх дій і вчинків. Людина – складний, таємний, багатогранний світ. Її серце – вмістилище Всесвіту, зосередження емоційної енергії й сукупність ставлень до дійсності. Хто я? Навіщо прийшла (ов) у цей світ? Чи правильно чиню? Здавалося, це прості запитання, але дати відповідь на них важко.
 Можна по-різному визначати мету свого існування, але її треба мати – інакше то буде не життя, а животіння. Сьогодні ми розмовляємо про підступних ворогів підлітків: тютюн, алкоголь, наркотики, крадіжки, хуліганство. І ми з’ясуємо, що таке шкідливі звички – хвороба чи щось інше?
 Звичка – це певна дія яка набута людиною у процесі життя. Але звичка може перерости у хворобу, яка може мати різні наслідки. Отже людина має контролювати свої вчинки. А що таке вчинок? Він є одиничним, відносно завершеним актом поведінки. Він реалізує моральну спрямованість поведінки Думаю, що всі ви знаєте або чули влучний крилатий вислів: « Посієш учинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер - пожнеш долю». Що ж спонукає підлітків до певних вчинків . Насамперед , виховання дітей у неповній сім’ї, бажання прославитись, прагнення повелівати ( я-це сила, влада), прагнення до самостійності. Звісно, це основні причини вчинків. Давайте розглянемо конкретні вчинки і спробуємо їх проаналізувати.
На мою думку найпоширенішим серед підлітків є тютюнопаління. Нажаль, цією звичкою захоплюються не лише підлітки, а й діти 9 років. Як одні, так і інші навіть не усвідомлюють, що завдають шкоди своєму організму. А звідси виникають такі захворювання, як рак горла, легень.
Паління переслідувалося в давні часи дуже суворо. В Англії курців страчували, у Туреччині їх саджали на палю, в Італії Римський папа відлучав курців від церкви. У Росії цар Олексій Романов заборонив ввіз тютюну, а курців карали батогами. Ще хочеться сказати, про тютюн з біологічного погляду. Тютюн – трав’яниста рослина сімейства пасльонових. Є приблизно 60 видів тютюну. Із нього виготовляють хімічний продукт – нікотин-сульфат, який використовують у сільському господарстві для захисту рослин від шкідників. Понад 80% випадків захворювання раком легень припадає на долю курців-підлітків. На Русі курців засуджували до страти, та ми живемо з вами не у 12 столітті, а у 21 столітті, і не слід судити одне одного, а слід допомагати, підтримувати. Прохання до вас буде таке, що побачивши таку ситуацію, допоможіть, розтлумачте їм, що це погана звичка.
Давайте розглянемо інші згубні звички: пияцтво, алкоголізм. Пияцтво – велика загальна біда. Миритися з нею не можна, бо дуже дорого вона нам обходиться. За даними вчених, перше знайомство з алкоголем і формування позитивного ставлення до його вживання у більшості випадків ( 60-82%) відбувається в сім’ї, у компанії. У цьому випадку, як свідчать численні дослідження, неповнолітнім, щоб стати алкоголіком, достатньо вживати спиртні напої не менше разу на тиждень. Доза алкоголю при цьому невелика: 100-грам горілки або 200-250 г. міцного вина чи склянка пива – але це згодом переросте у звичку. А що несе за собою ця звичка, ми знаємо.
Алкоголізм – захворювання, причиною якого є вживання алкоголю. Він впливає на мозок, серцево-судинну систему, печінку, систему травлення. Характеризується наявністю психічної фізичної залежності. Алкоголік – хвора людина, що виявляє не переробну пристрасть до вживання алкоголю. У Єгипті та Китаї алкоголь виготовляли і вживали як святковий і повсякденний напій. У стародавніх греків пили вино лише в свята Діоніса – бога вина. Від греків потім виноробство прийшло і до римлян. Щоб випити келих вина, був спеціальний ритуал. У Росії цар Іван Грозний жорстоко карав тих, хто таємно займався виноробством і продавав горілку. Другий російський цар Олексій Михайлович 1652 року заборонив торгівлю горілкою по середах, п’ятницях і неділях, а також у Різдвяний і Петровський піст.
 Суспільство мусить дбати про здоров’я своїх дітей та підлітків, адже вони майбутнє цього суспільства. З перших днів життя дитину в нашій країні супроводжує увага і піклування спеціальних дитячих закладів - лікувальних, виховних, навчальних, спортивних, розважальних та ін. Ось ціла армія лікарів, вихователів, вчителів, інструкторів докладають масу зусиль, щоб захистити дитину від хвороб, від фізичних та психологічних травм. Але кожен повинен пам’ятати, що "Здоров’я – це вершина, яку кожен долає сам».


Година спілкування для учнів 6 класу

Тема: «Толерантність»

Мета: допомогти учням сформулювати поняття «толерантність»; розуміти толерантність як один із найнеобхідніших принципів людського буття; пояснити, чому терпимість є необхідною умовою збереження миру (в колективі, в суспільстві, у світі); вчити прогнозувати, розробляти та втілювати в життя шляхи розв'язання конфліктів, висловлювати власну позицію.
Обладнання: епіграф, класна дошка, тести для учнів.
Епіграф:
«Уміння миритися з недосконалістю інших є ознакою справжньої гідності» (Г. Вінклер)
Хід виховної години
І. Організаційна частина
ІІ. Вступна частина
Вступне слово вчителя:
Сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо такому поняттю як толерантність.
Ви зустрічалися з ним на уроках етики. Нашим завданням сьогодні є навчитися розрізняти толерантні та нетолерантні вчинки, виявляти толерантне ставлення один до одного, а також визначити рівень власної толерантності кожного за допомогою тесту.
ІІІ. Основна частина
Для початку ми спробуємо розіграти ситуацію. Для цього на дошці зображена цифра. Для участі потрібно два учні. Один учень бачить у цій цифрі 6, а інший 9. Спробуйте відстояти кожен свою точку зору. (Учні сперечаються) Тепер давайте проаналізуємо поведінку учасників.
 - Що в їхній розмові вас збентежило? (Діалог УЧИТЕЛЬ↔КЛАС)
Отже, давайте сформулюємо, що ж таке толерантність і, яку людину можна назвати толерантною.
Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших людей.

Інтолерантність – це протилежне поняття до толерантності.
Нині толерантність розуміється перш за все як повага і визнання рівності, відмова від домінування та насилля, визнання права інших на свої думки та погляди. Отже, толерантність перш за все має на меті прийняття інших такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.
Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.
(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають риси характеру і виходять записують їх)
Т – терплячий, товариський, тактовний.
О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е – енергійний, елегантний, ефективний.
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А – активний, акуратний, авторитетний.
Н – надійний, найдорожчий.
Т – терплячий.
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
Т – тактовний, товариський.
Ь.
Рефлексія (Вправа «Літній дощ») Хід вправи: Учасники стоять у колі. Учитель: Чи знаєте ви, що таке літній дощ? Ні? Тоді давайте разом почуємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як вони повернуться до мене, я передам інші. Слідкуйте уважно!
1. Піднявся вітер (ведучий тре долоні).
2. Починає крапати дощ (клацання пальцями).
3. Дощ посилюється (почергове плескання долонями).
4. Починається справжня злива (плескання по ногах).
5. А ось град, справжня буря (тупіт ногами).
6. Але що це? Буря стихає(плескання по ногах).
7. Дощ стихає (плескання долонями).
8. Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).
9. Тихий шелест вітру (потирання долонями).
10. Сонце! (руки догори).
А тепер ви виконаєте тест «Чи виявляєш ти толерантність»
Обери ту відповідь, яку ти вважаєш правильною, та полічи, скільки відповідей «б» ти отримав:
1. Для того, щоб не було війни...
а) неможливо нічого зробити, тому що війни будуть завжди;
б) потрібно розуміти, чому вони відбуваються.
2. У школі говорять про героїв, які виявили толерантність...
а) це тебе не цікавить;
б) ти хочеш дізнатися про цих героїв більше.
3. Ти протистоїш насильству...
а) насильством;
б) приєднуєшся до інших людей для того, щоб сказати «Ні!».
4. Товариш тебе зрадив...
а) ти помстишся йому;
б) ти намагатимешся порозумітися з ним.
5. Коли говорять про дітей, які постраждали від війни...
а) ти почув про це і забув;
б) ти шукаєш можливість для того, щоб проявити з ними солідарність.
6. Ти не згоден із кимось...
а) ти не даєш можливості йому говорити;
б) ти все-таки слухаєш його.
7. У класі, ти вже відповів...
а) ти хочеш відповідати ще;
б) ти даєш можливість відповісти іншим.
8. Тобі пропонують листуватися з кимось з іноземців...
а) ти не відчуваєш ні потреби у листуванні, ні потреби ділитися своїми думками та мріями;
б) ти хочеш листуватися для того, щоб поділитися своїми думками, мріями.
Обробка результатів. Якщо у тебе переважають відповіді «б», це означає, що ти виявляєш велику толерантність, є майбутнім громадянином світу, відповідальним і солідарним, активним провідником миру. Поясни своїм друзям, як тобі це вдається.
Якщо у тебе від 3 до 7 відповідей «б», це свідчить про те, що ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся нав'язати свої ідеї, але проявляєш цікавість, у тебе гарна, уява. Використовуй ці свої риси для боротьби з нетерпимістю.
Якщо у тебе менше ніж 3 відповіді «б», це означає, що ти зовсім не толерантний. Але якби ти був налаштований оптимістичніше і навчився дискутувати, ти міг би стати більш щасливим. Спробуй докласти більше зусиль.
ІV. Підсумок заняття
Давайте спробуємо повторити ти тепер ситуацію з числами з толерантної точки зору.
(До дошки виходять 2 учні і ведуть дискусію)
Тож будьте толерантними, з повагою відносьтеся один до одного, та до оточуючого вас світу.

Комментариев нет:

Отправить комментарий